Ненасильницьке спілкування в школах Одещини
Ненасильницьке спілкування (ННС) – це метод, розроблений американським психологом Маршаллом Розенбергом, який ґрунтується на емпатії. Емпатія в свою чергу є основою педагогіки та відповідає принципу дитиноцентризму, який ліг в основу Нової української школи. ННС – це чуйне ставлення та вміння подивитися на ситуацію очима іншого з позиції серця та показує шлях, що дозволяє знаходити рішення, які покращують і збагачують життя кожного.
На початку минулого навчального року Благодійний фонд «Карітас Одеса УГКЦ» організував і провів серію безкоштовних тренінгів для педагогів та психологів під назвою «Ненасильницьке спілкування в освітньому середовищі». Для того, щоб педагоги були в змозі регулювати емоційний стан дітей, їм треба навчитися спочатку керувати своїми власними емоціями. Адже вчитель задає тон спілкування як з учнями, так і з батьками, та допомагає мотивувати дітей у прийнятті тих чи інших рішень.
Для проведення навчання запросили тренера Олену Мельник. Олена практикуючий психолог вищої категорії Одеського ліцею «Ланжеронівський», фахівець у галузі ненасильницького спілкування та розвитку емоційного інтелекту, тренер, арт-терапевт і медіатор. Олена говорить: «Ми з учасниками, крок за кроком, намагалися познайомитися, відкрити наші почуття, наші власні потреби. Тому що тільки пройшовши цей шлях, ми можемо прийти до розуміння того, що нам треба. А вже після цього – зрозуміти що треба іншим людям. Це все дає нам можливість встановити щирий, відкритий, людяний контакт».
Тренінг складався з чотирьох дводенних модулей і тривав з серпня до листопада 2018 року. Загалом учасники тренінгу пройшли 72 академічних години навчання. Під час практичних занять педагоги та психологи одеських шкіл змогли оволоділи новими методами розв’язання конфліктів із урахуванням потреб сторін, вчились відрізняти факти від суджень, усвідомлювати переваги емпатії та якості стосунків без оцінок та критики, змогли відпрацювати навички діалогу. А все це допоможе зменшити кількість конфліктів у шкільному середовищі, роблячи його більш комфортним для учнів.
Як зазначила Олена – шкільний психолог, учасниця тренінгу: «Я оволоділа вміннями і навичками завдяки нашому тренеру, яка дуже вміло вводила в теорію практичні вправи, які психологу дуже потрібні. Особливо зараз, коли в складний час насильство у декого перехльостує. А важливо знайти консенсус в спілкуванні «учень-батьки-вчитель», і навіть вийти з конфлікту з конкретним рішенням».
Ненасильницьке спілкування – це чудовий спосіб розвитку емоційного інтелекту, а також унікальний метод саморозвитку психологів. Для них надзвичайно важливо бачити, чути, відчувати разом з дитиною. Майстерність психолога в тому, щоб уміти побачити, які потреби стоять за певною поведінкою школяра, допомогти йому усвідомити свої потреби та вирішити проблематичну ситуацію. Назвати шлях ННС легким не можна, хоча те, що набувається в процесі освоєння методу – безцінне. ННС – це допомога і натхнення. Хтось сприймає ненасильство як поведінку в стилі: «підстав іншу щоку» або «змирись і терпи», але метод ННС зовсім про інше. Він про повагу до кожної людини і до себе зокрема. Це метод нових стратегій. Спочатку він вимагає зусиль, оскільки заважають наші установки, стереотипи, критичний погляд на себе та інших, звичка все оцінювати. Але докладені зусилля винагороджуються дуже цінними подарунками – це міцний зв’язок і мудрість у відносинах, доброта і радість взаєморозуміння.
«Для мене ННС – це вже форма спілкування і стиль життя (принаймні стараюсь). Протягом минулого навчального року використовую ненасильницьке спілкування в роботі з дітьми та батьками, проводячи бесіди з елементами методу, при вирішенні конфліктних ситуацій серед учнів, при індивідуальних консультаціях дітей і навіть на батьківських зборах. – ділиться Наталія, соціальний педагог в Рішельєвському ліцеї, учасниця тренінгу. – Мені дуже подобається, що я пройшла навчання, але зараз мені не вистачає спілкування з нашою спільнотою. На жаль навчальні програми, які пропонуються як підтримка і розвиток в ННС коштують дорого, тому радію тому, що вдалося відвідати безкоштовне навчання. Вдячна Карітасу за надану можливість навчатися, з радістю використовую в роботі з дітьми та ділюся знаннями».
Тренінг з ненасильницького спілкування проведено в рамках проекту «Зміцнення соціальної згуртованості» Благодійного фонду «Карітас Одеса УГКЦ»
Прес-служба Одеського екзархату
матеріали: Алла Олійник