Звернення Блаженнішого Святослава «Майбутнє нашої Церкви, України і народу залежить від освіти та виховання наших дітей»

Звертаємося до вас у зв’язку з тим, що згідно з наказом №641 Міністерства освіти та науки України від 18 травня 2020 року, вносяться зміни до попередніх наказів міністерства – вилучаються відповідальні за світоглядні дисципліни комісії, зокрема: Комісія з філософсько-світоглядних дисциплін, Комісія з етики та Комісія з християнської етики.

Дорогі батьки, вихователі
та всі люди доброї волі, що займаєтеся вихованням дітей!

Звертаємося до вас у зв’язку з тим, що згідно з наказом №641 Міністерства освіти та науки України від 18 травня 2020 року, вносяться зміни до попередніх наказів міністерства – вилучаються відповідальні за світоглядні дисципліни комісії, зокрема: Комісія з філософсько-світоглядних дисциплін, Комісія з етики та Комісія з християнської етики. Ми глибоко стурбовані, що ці зміни можуть завдати шкоди якості та розвитку предметів світоглядного характеру в межах навчальних програм різних рівнів і, внаслідок цього, зведуть нанівець зусилля, спрямовані на цілісний розвиток дітей і молоді.

Упродовж уже майже тридцяти років предмети духовно-морального спрямування вивчаються в середніх і вищих закладах освіти України як обов’язковий предмет або як предмет за вибором. Їх впровадження в навчальні програми було вимогою українського суспільства після здобуття Незалежності України та відходу від комуністично-атеїстичного світогляду в напрямку демократичних цінностей, щоб гідність і права людини не лише декларувалися, а й реалізувалися. Розвиток якості викладання цих предметів – результат багаторічних зусиль громадян України – батьків, вчителів, педагогічних колективів, релігійних і громадських організацій, Церков.

Предмети світоглядного характеру, як-от «Основи християнської етики», «Християнська етика в українській культурі», «Основи сім’ї», є відповіддю на виховні виклики, які стоять сьогодні перед українським суспільством. У системі освіти України вони, спираючись на християнські основи української ментальності, сприяють формуванню світогляду, ціннісних орієнтирів та моральної позиції дітей і молоді. Ці предмети мають міжконфесійний характер і спрямовані на формування загальнолюдських, соціально важливих, патріотичних переконань і навичок.

Задля покращення якості викладання предметів духовно-морального спрямування фахівці розробили програми та методичне забезпечення, які отримали затвердження Міністерства освіти та науки України. Розгляд і затвердження програм, підручників, методичних посібників, олімпіад та конкурсів здійснювали комісії при МОН України, які, властиво, і було нещодавно ліквідовано «з метою оптимізації». Постає запитання: які підрозділи Міністерства освіти і науки відповідатимуть за якість і розвиток цих предметів надалі?

Слід зазначити, що батьки мають право і обов’язок впливати на зміст навчальних програм, згідно з якими навчаються їхні діти. Неодноразово не тільки вони [батьки], а й релігійні та громадські організації висловлювали свої побажання і вимоги, щоб навчальні загальноосвітні програми включали предмети духовно-морального спрямування.  Діти і молодь мають право пізнавати Бога і моральні цінності та добровільно, з переконання їх приймати. Ісус Христос звертається до нас: «Пустіть дітей! Не бороніть їм приходити до мене, бо таких Царство Небесне» (Мт. 19, 14).

Сьогодні ми переживаємо часи тривоги, непевності, змін не лише через пандемію Covid 19. Це пов’язано й з іншими чинниками: війною, економічними, політичними та духовно-моральними викликами, які постають перед нашим  суспільством. Водночас бачимо, що нівелюються шляхи плекання культурних і світоглядних цінностей, які були сформовані тисячолітньою християнською традицією, що є основою української ідентичності. Натомість впроваджуються нищівні ідеології та програми, які є чужими для нашої культури, суперечать християнській моралі та обмежують гідність і свободу людини.

Гідність людини є основою її права на цілісне виховання: духовне, моральне, інтелектуальне, фізичне і суспільне. Шануючи гідність кожної особи, поважаємо її свободу і відповідальність, щоб вона, докладаючи зусиль і перемагаючи труднощі, правильно укладала своє життя. Цілісна особистість не лише відтворює знання, а й уміє самостійно критично мислити, уміє бути свобідною і відповідати за свої вчинки.

Вільна людина, яка має почуття гідності, не вагається брати на себе відповідальність, живе порядно, відзначається патріотизмом. Так вихована особа вміє використовувати на добро все, що здобула під час навчання і виховання. Через цілісне виховання розкриються її можливості у стремлінні до остаточної мети її життя, на благо іншим людям, нашій Державі та Богові.

Питання освіти і виховання – це питання безпеки і розвитку України. Нашою відповідальністю перед Богом і народом є ретельно й постійно дбати про зміст і якість навчання та виховання дітей і молоді. Суттєвим є, щоб освітній зміст передавався не всупереч християнському світогляду, а базувався на нашій тисячолітній християнській традиції та культурі.

Звертаюся до синів і дочок нашої Церкви, а також до всіх людей доброї волі! Прохаю вас, будьте щедрими у виховній та освітній ділянці життя і праці!

Благословення Господнє на вас!

† СВЯТОСЛАВ

Дано в Києві,
при Патріаршому соборі Воскресіння Христового,
у день Святого священномученика Патрикія, єпископа Пруського, і тих, що з ним,
1 червня 2020 року Божого