Матеріали для проповідей у Рік Божого милосердя

(від Неділі Закхея до другої неділі Великого посту)

 

Вступ

Структура:

1. Заголовок і назва неділі

2. Біблійний уривок (посилання і текст)

3. Біблійний коментар на євангельський уривок

4. Святоотцівський коментар/і

5. Наша спадщина (від Володимира Великого; св. Йосафат, митр. Андрей, патр. Йосиф, інші)

6. Літургійні тексти

7. Практичні вказівки

 

Представлення перших п’яти тем

Наша Літургія приготовляє нас до Великого посту п’ятьма неділями. Євангельські читання цих неділь розкривають власне зміст і суть цієї підготовки. Першою неділею цієї підготовки є Неділя Закхея (Лк. 19,1–10), де Ісус каже, що «Син Чоловічий прийшов шукати і спасти те, що загинуло». У другій неділі підготовки — «Митаря і фарисея» (Лк. 18,10–14) — підкреслюється власне покірність, як умову примирення з Богом. Третя неділя — про Блудного Сина (Лк. 15,11–32) — запевняє нас в тому, що Господь чекає на нас завжди з відкритими обіймами, але одночасно закликає відвернутися від грішного життя і знову повернутися в батьківський дім. Четверта неділя підготовки до Великого посту, де читається Євангеліє про Страшний суд (Мт. 26,31–46), визначає власне ставлення до ближнього — наших братів і сестер — як основний критерій нашого вічного життя в домі Отця. Остання неділя перед Великим постом — Неділя сиропусна (Мт. 6,14–21) — розкриває суть посту не як лише відречення від земських благ, а власне як збирання скарбів небесних. Крім того початок євангельського читання цієї неділі закликає нас до того, щоб уподібнитися нам до нашого Небесного Отця в прощенні нашим ближнім.

Таким чином цих п’ять неділь підготовки до Великого посту вчать нас перейти шлях від прийняття в наше життя Божого спасіння в особі Ісуса (Закхей), до життя в домі Отця, яке визначається нашим ставленням до інших на зразок Божого ставлення до нас (Неділя сиропусна). Цей шлях проходить не через засудження іншого і власну справедливість (Неділя митаря і фарисея), а через діла милосердя до ближнього, якого немочі, слабкості і гріхи прийняв на себе Ісус Христос (Неділя м’ясопусна). А в самому центрі цього шляху (Неділя блудного сина) на нас чекає милосердний Отець з широко розпростертими руками, щоб прийняти нас у свої обійми. Ці милосердні батьківські обійми ми споглядаємо в розп’ятому Сині Божому, який дозволив прибити свої руки до хреста із-за любові до нас, щоб кожен з нас, прибігаючи до стіп хреста, — знаку Божого милосердя, — прийняв духа усиновлення і закликав: «Авва! — Отче!» (див. Рм. 8,15).

 

1. «Сьогодні на цей дім зійшло спасіння»

 

2. «Змилуйся надо мною грішним». Прохання покірного

 

3. Милосердний батько

 

4. Діла милосердя

 

5. Прощення — прояв милосердя